Zklidňování dopravy bylo jednou z našich hlavních programových priorit. Důvodů je hned několik – zvýšení bezpečnosti chodců, snížení hluku, omezení tranzitní dopravy a obecně lepší podmínky pro život. Přestože někteří význam zavádění „třicítky“ zpochybňují, data mluví jasně. Právě snížení rychlosti z 50 na 30 km/h zásadně zkracuje brzdnou dráhu automobilu a množství smrtelných a vážných zranění v případě nehody.
Tabulka ukazuje, jak se významně snižuje riziko úrazu, když klesá rychlost vozidla
Kde už všude zóny 30 jsou?
Zkušenosti z evropských metropolí, kde jsou třicítky běžným standardem ve všech vedlejších ulicích, ukazují, že díky klidnější a plynulejší dopravě dochází i k úbytku hluku a emisí a obyvatelé měst zpětně kvitují pozitivní dopady jejich zavádění. Dokonce se zdá, že rok 2021 bude rekordní co se týče zavádění zón 30 v evropských metropolích. Paříž zavádí třicítky v celém městě vyjma okruhu, Brusel též na drtivé většině svého území a Bilbao je prvním větším městem, ve kterém od letoška platí třicítka všude.
To jsou všechno důvody, proč zóny 30 zavádíme i my na Praze 3.
Zóna 30 už dnes platí na celém Jarově a Chmelnici, byť se zde prakticky nikdy nerealizovala doprovodná opatření. Proto jsme zde již v minulém roce přidali vodorovné značení (velké třicítky na vozovce při vjezdu do zóny) a umístili zpomalovací polštáře. Shodu jsme našli i na třicítkách v ulicích Na Parukářce, U Zásobní zahrady a Ke Kapslovně, což jsou všechno rezidenční ulice, ve kterých se navíc vyskytuje zvýšené množství dětí. Za další zónu 30 aktivně bojují její například obyvatelé a obyvatelky Jeseniovy ulice, jež vytvořili petici.
Není to jen značka
V praxi zóna 30 znamená, že kromě snížené maximální rychlosti bude v oblasti platit výhradní přednost zprava. Aktuální nová zóna je ohraničena ulicemi Koněvova, Želivského, Malešická, Židovskými pecemi a kolejemi VŠE.
Nové území zóny 30
Na mnoha křižovatkách přibudou na zemi tzv. stop-čáry, které tuto přednost pomáhají zdůraznit a nabádají řidiče ke zpomalení. Dochází také k úpravě přechodů pro chodce při výjezdech na Koněvovu ulici, na kterých kvůli autům parkujícím v rozhledovém trojúhelníku nebyl dobrý rozhled na přijíždějící auta. Díky třicítce jsou ale rozhledové trojúhelníky menší, stačí před přechodem zajistit 5 metrů, ve kterých auta neparkují. Ve dvou úsecích v Biskupcově ulici a v ulici Za Žižkovskou vozovnou se díky snížení nároků na šířků komunikace může rozšiřit chodník.
Rozšiřování chodníku v Biskupcově se neobešlo bez kontroverze
V ulici Jeseniova před křižovatkou s ulicí Za Žižkovskou vozovnou se osadí zpomalovací polštář, podobný jako je nově v ulici Na Balkáně. Třešničkou na dortu je to, že ulice Jilmová a Jeseniova podél VŠE bude nově obousměrná pro jízdní kola, což do budoucna umožní příjemnou a bezpečnější alternativu hlavním ulicím, protože lidé na kolech mohou zvolit cestu z Basilejského náměstí, Ambrožovou a Jilmovou podél parku až k VŠE velmi klidnými ulicemi. I cykloobousměrnost, která je běžným standardem evropských měst, umožňuje česká legislativa pouze v případě rychlosti 30.
Zelení rozmisťují vizuální smog!
Na několika místech jsou rozmístěny zelené balisety, které se stávají terčem posměchu. Bohužel je to jediný opravdu levný – tedy jediný reálný – způsob, jak vynutit respektování základních pravidel silničního prostoru – zejména neparkování ped přechodem, které zabraňuje rozhledu.
Výjezd z Buchovcovy na Koněvovu ulici – přijíždějící auto je nově vidět
Ladnější řešení by bylo určitě vytažení chodníkové hrany a osazení litinovými sloupky, ale to znamená stavební projekt, který stojí statisíce nebo i miliony a hlavně trvá nejméně dva roky, než se zařídí potřebná povolení. Na balisety se tak můžeme dívat jako na dočasnou věc – ideálně budou nahrazeny stavebním řešením, případně se jednou třeba dožijeme doby, kdy 5 metrů před přechodem nikdo parkovat nebude.
Více se k problematice balisetů můžete dočíst v článku Zelených ze sedmičky.
Další kritika se zaměřuje na nadbytek dopravního značení. S tou do velké míry souzníme, také bychom rádi chodili ulicemi, které nejsou plné sloupů a plechu. Zóna 30 se snaží jít tímto směrem – vymezuje větší zónu, kde platí jasná pravidla, od řidičů se vyžaduje větší ohleduplnost k chodcům a teoreticky by uvnitř zóny neměly být potřeba skoro žádné další značky. Česká realita za tím ale dost pokulhává. Lokální značení hlavních ulic a lokální třicítky zmizí, ale hromada dalších značek bohužel zatím zůstává.
Jako Zelení a Zelené prosazujeme politiku města vstřícného zejména pro pěší pohyb, který pro nás zůstává ta nejpřirozenější věc, kterou se vždy vyplatí podpořit.
Ceý projekt zóny 30 Biskupcovy a okolí si můžete stáhnout zde:
2021-03-10 Praha-3-zona30-ohrada-klad list – A3 +situace-6xA1_V5_FIN